Blogi

30. marras, 2017

Hei kaikille lukijoille tasapuolisesti! 

Nyt olisi meikäläisen vuoro kirjotella Supermovestiimin blogiin. Marikan vinkistä ajattelin kertoa ensin lyhyesti itsestäni ja sitten vähän ensimmäisestä bikini fitness kilpailu kokemuksesta, dietistä yms. 

Olen lohjalainen 25 vuotias nuori nainen joka on aina pitänyt urheilusta ja liikunnasta. Harrastin nuorempana kilpauintia, mutta laji kuitenkin jäin teini -iän myötä. Olen harrastanut myöskin ratsastusta ja hevostalleilla käyntiä koko ikäni. Innostus salilla treenaamiseen syttyi muutama vuosi sitten kun osallistuin kuntokeskuksen järjestämään valmennusryhmään minkä tavoitteena oli kiinteyttää kroppaa. Valmennusryhmän jälkeen sain treeni rytmistä kiinni ja kun ruokavaliokin oli kunnossa alkoi haave kisalavoista nousta mieleen. 

Aloitin treenaamisen itsenäisesti sekä tutustuin nykyiseen valmentajaani Akiin, jonka kanssa aloitin tavoitteellisesti käymään salilla. 

 

ENSIMMÄISET KILPAILUT 

Viime tammikuussa päätin osallistua syksyn 2017 bikini fitness kilpailuihin. Yhdessä Akin kanssa aloimme suunnittelemaan kisa valmisteluja, koska Akilla ei ollut aiempaa kokemusta kisadietin teosta hän pyysi avukseen tuttua PT:tä Nataa avuksi. Nata oli kilpaillut itsekkin usemman kerran ja häneltä sainkin hurjasti vinkkejä kisoihin. 

Dietti alkoi toukokuussa ja sen oli määrä kestää 20 viikkoa syksyn karsointoihin asti syyskyyn loppuun. Koska Akilla eikä myöskään Natalla ollut omaa tiimiä alkoin tiimin metsästys, jota ei ollut helppo löytää. Onneksi monen mutkan kautta Marika otti minuun yhteyttä ja kysyin haluaisinko SupermovesFitnesstiimin edustajaksi. Olin onnesta sekaisin yhteydenoton jälkeen, koska pelkäsin jo etten voi osaa kilpailuihin, koska tiimi puuttui . Oli ihanaa päästä edustamaan pientä kasvavaa tiimiä ja olin taas askeleen lähempänä omaa unelmaa. 

Dietti sujui kokonaisuutena hyvin vaikkakin alussa tuntui, että hoidettavaa ja hankittavaa tuntui olevan todella paljon. Kun kaloreita lähdettiin tiputtamaan viikko viikolta ja aerobisia lisättiin kroppa alkoi pikkuhiljaa muokkautua. Tottakai kun ruokaa vähennettiin ja piti treenata paljon ja töissäkin käydä alkoi väsymys välillä painamaan ja huomasin pikkuhiljaa vaipuvani niin sanottuun "fitness" kuplaan dietin loppua kohden. Vaikka olin todella väsynyt välillä ja viihdyin omissa oloissa, jos se oli mahdollista olen kuitenkin sitä mieltä että tahdon voimalla ja oikealla asenteella pääsee pitkälle. Oli myös todella mukavaa huomata kuinka kannustavia ihmisiä ja kanssa treenaajia oli ympärillä. 

Poseeraus osoittautui ainakin itselle todella vaikeaksi ja onneksi löysinkin ihanan valmentajan joka jaksoi olla kannustava jokaisella treeni kerralla vaikka meinasin välillä luovuttaa koko homman suhteen. Poseerauksen treenaus opetti minulle paljon kehonhuollon tärkeydestä jonka myötä löysinkin joogan ja liikkuvuusharjoiteet salitreenien rinnalle. Kannustakin kaikkia panostamaan kehonhuoltoon! 

Kilpailu tilanne oli samaan aikaan todella jännittävää ja samalla todella mahtavaa ja nautinkin jokaisesta hetkestä lavalla ollessa! Se tuntui täysin omalta jutulta ja tajusin, että tätä haluan tehdä myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä haluan keskittyä palautumiseen ja kehittymiseen tulevaisuutta kohti enkä halua kiirehtiä seuraavien kisojen kanssa. Tulen varmasti myös tekemään tiettyjä asioita eritavalla ja panostamaan poseeraukseen todella paljon enemmän! 

Haluan vielä kannustaa kaikkia pitämään unelmistaan kiinni ja olkaa valmiit tekemään myös töitä niiden eteen! Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan! Mukavaa syksyn jatkoa ja joulun odotusta kaikille! :)

 

Miira

12. marras, 2017

Tätä matkaa kohti vahvaa, lihaksikasta kehoa on menty huippuvalmentajan Marikan opein nyt 2 viikkoa. Treenit on sujuneet ensimmäisen viikon osalta ihan täydellisesti. Energiaa oli vaikka muille jakaa, sitten tietysti tulin kipeäksi, mutta näinhän se aina menee kun keho totuttelee uusiin haasteisiin. Toinen viikko meni sairastaessa, mutta tästä noustaan! :-)

 

Ruokavalioni on hyvin simppeli ja terveellinen. Yllärinä ei tullut ruoan määrä; tiesin että tulen syömään paljon ja ihana valmentajani teki minulle juuri täydellisen ruokavalion.

Treenit kulkevat paljon paremmin kun syö hyvin ja paljon. Kehitystä lihaksissa tapahtuu kun keho saa tarpeeksi rakennusaineita.

Nyt tajuan kuinka vähän olenkaan ennen tätä syönyt, ei ihme ettei kehossa ole ollut havaittavissa mitään kasvun merkkejä. :D

 

Olen myös syönyt aiemmin todella vähän hiilihydraatteja, en kyllä tiedä mistä moinen jäänyt päälle, mutta se selittää väsymyksen ja makeanhimon. Jotenkin sitä on ajatellut, että liiallinen hiilareiden syönti turvottaa ja väsyttää, päinvastoin! Nyt olen syönyt todella runsaasti puuroa ja riisiä, sekä kasviksia enkä koe itseäni mitenkään turvonneeksi; näen lähinnä hyvinvoivan ja energisen naisen. Odotan innolla tulevaa! On mielenkiintoista nähdä kropassa muutoksia kun näillä ruokamäärillä ja treeneillä niitä alkaa syntyä.

Öljyjen nauttiminen on minulle ollut aina tietoinen juttu, mutta nyt määrät ovat isompia ja sen kyllä huomaa jo ihossa ja hiuksissa. Kauniit terveet hiukset ja pehmeä iho ovat minulle tärkeitä, niinkuin varmasti monelle muullekin naiselle.

 

Näihin kuviin ja tunnelmiin, minä jatkan itseni kasvattamista isoksi ja vahvaksi! :D

 

Terkuin, Iina

15. loka, 2017

Blogi on ollut kesälomalla todella pitkään ja syy on mitä paras (ja meidän lajissa luonnollisin) - nimittäin syksyn kisat.

SM-karsinnoissa ja NFE:ssä SuperMovesista kilpaili kolme urheiijaa, Maarit body fitneksessä ja Miira sekä Marika bikinissä. Luonnollisesti kisoihin valmistautuminen oli koko tiimin prioriteettilistalla numero yksi ja näin ollen sekä blogi että some olivat hetkellisesti tauolla ;)

SM-karsinnat olivat ehkä jännemmät koska ne olivat ensimmäiset kisat SuperMovesin historiassa. Kaiken kaikkiaan tapahtuma sujui hyvin; suurin vastoinkäyminen olivat Miiran bikinit, jotka piti käydä näyttämässä tuomarille kolmesti ennen kuin ne todettiin kilpailukelpoisiksi. Siinä välissä tarviittin apuja muilta kilpailijoilta sekä reilusti ratkojan käyttöä :) Säikähdyksellä kuitenkin selvittiin ja myös arvokas opetus; aina ompelusetti mukaan rekisteröintiin!

NFE-viikonloppu oli pitkä, mutta sitäkin antoisampi. SuperMoves oli esillä myös kansainvälisesti, sillä Marika kilpaili Ben Weiderissä masters bikinissä :) Loppujen lopuksi SuperMovesin edustajia ei kisojen finaaleissa nähty, mutta esiintymiskokemusta kertyi kansainväliseltä tasolta sekä NFE:n päälavalta, josta oli muuten suora lähetys sekä YLE Areenassa! Ainakin näin sisältäpäin katsottuna meidän tiimissä on poikkeuksellisen hyvällä asenteella varustettuja urheilijoita, sillä finaalipaikkojen puuttuminen ei jäänyt pahasti kaivelemaan; kunto oli kaikilla urheilijoilla todella hyvä, lavalla näytettiin hyvältä ja voidaan myös sanoa että sekä sm- että kv-kisojen taso oli timanttista laatua! Oli ilo silmälle katsoa kun toinen toistaan upeammat urhelijat kävelivät lavalle ja pistivät parastaan.

SuperMovesin taipale jatkuu valmistautumisella seuraavaan kisakauteen sekä castingillä; paikkoja sekä tavalliseen että kisavalmennukseen on muutamia auki. Tulevalla kilpailukaudella nähdään lavalla SuperMoves fitnessteam jälleen ja uusia urheilijoita esittäytyy suomalaiselle fitness-skenelle.

<3:lla Marre

Follow us on Instragam @supermovesfitnessteam!

5. syys, 2017

Heinäkuussa koitti melkeimpä vuoden odotetuin viikko, nimittäin Supermoves-kesäleiri! Ihan kaikkia tiimiläisiä ei valitettavasti paikalle saatu ja treenailtiin neljän naisen tehotiimillä: koutsit Marre ja Marika ja urheilijoista Emilia ja minä, eli Emma. Kolme päivää täysin fitnekseen keskittyen oli osittain rankkaa, mutta myös niin parasta! Voi kun saisi elää tuossa kuplassa koko ajan ;) Leiri pidettiin siis Kisakalliossa ja kolmeen päivään mahtui paljon hikeä, naurua, kuvamateriaalia ja myöskin uusia asioita!

Maanantaina starttasimme matkaan Turusta Marikan kanssa ja heti ensimmäisen ongelmatilanteen aiheutti kaatosade, kun kuskinpuoleinen tuulilasinpyyhkijä päätti nyrjähtää pois paikaltaan. No, perille päästiin, mutta siellä selvisi, että Kisakalliossa ei tullut vettä hanoista….Onneksi leirin ongelmat loppuivatkin sitten tähän. Maanantaina oli ensin ohjelmassa jalkatreeni pareittain ja illalla olkapäätreeniin parit vaihdettiin toisinpäin. Maanantaina pääsin myöskin ekaa kertaa iskemään kisakengät jalkaan ja poseeraamaan! Korkokengissä heiluminen on onneksi tuttua tanssitaustan vuoksi, mutta fitnekselle ominainen tapa esittää omaa kroppaa on vielä vähäsen hakusessa, eikä ihmekään. Lissää reenii vaa! :) Illalla kokoonnuttiin vielä kaikki M+M:n huoneeseen ja fiilisteltiin tiimivaatteita ja kisavideoita.

Tiistaina aamulla suunnattiin loikkatreenille verryttelemään/palauttelemaan jalkoja….tosin itelleni se oli hirveetä selviytymistaistelua, kun etureidet oli jostain syystä aivan tukossa eilisen treenistä. Sitten vähän ruokaa koneeseen ja salitreenin vuoro, tällä kertaa tehtiin selkää ja rintaa. Tiimin fyssari Hanna tuli tässä vaiheessa mukaan seuraamaan treeniä ja saatiin vinkkejä, mihin keskittyä. Itselläni on ollut ongelmia oikeanpuoleisen lapaluun kanssa ja oli hyvä, että katsottiin tarkemmin sen toimintaa ja toimimattomuutta eri liikkeissä. Päivä jatkui mukavasti pienellä hengähdystauolla, kun pääsimme kaikki Hannan hoitopöydälle. Itse sain helpotusta etureisiin hieronnalla, mutta esim. Marrelle pisteltiin akupunktioneuloja hieronnan lisäksi. Hieronnan jälkeen laitettiin hiukset ja naamat ainakin suurinpiirtein näteiks ja päästiin rannalle kuvauksiin, näitä kuvia löytyy nykyään tiimin sivuilta. Illalla päästiin vielä poseeraustreeneihin Strong Bodyn tiimin kanssa!

Keskiviikkona olikin sitten vähän rauhallisempi tahti. Aamupalan jälkeen suunnattiin salille etu- ja takareisiä kasvattamaan. Koitettiin treenin aikana mulle ja Emilialle uutta erikoistekniikkaa, BFR:ää (blood flow restriction). Käytännössä nimensä mukaisesti siinä rajoitetaan veren virtausta lihakseen siteillä ja sitten pumppaillaan. Tämän jälkeen suunnattiin taas syömään ja ottamaan hetki lepoa ja eikun uudestaan salille. Viimeisenä treeninä tehtiin kädet. Habaakin päästiin kiusaamaan samalla BFR:llä kuin aiemmin reisille.

29. kesä, 2017

Ciao bellas!! Näppäimistön takaa tämän postauksen osalta löytyy Emilia ja, koska esittäytymiseni vielä uupuu niin hoidetaanpas se tästä ensin alta pois! Olen siis 24-vuotias kasvatustieteen opiskelija Turusta ja aloitin SuperMoves Fitnessteamin urheilijana helmikuussa 2017. Lajitaustaa löytyy ratsastuksen puolelta n.18 vuoden ajalta ja salilla käynnin aloitin vuonna 2012. Tavoitteenani on kiivetä kisalavoille keväällä 2018, mikäli kroppa toimii odotetusti sekä vältyn suuremmilta sairastumisilta ja loukkaantumisilta. Sairastumiset ja/tai loukkaantumiset  kuuluvat varmasti usean urheilijan elämään, mutta oma valmennussuhteeni alkoi erittäin runsaalla määrällä sairastumisia, joten siksi tavoitteen siirtämistä syksyyn pidetään mahdollisena vaihtoehtona (eikä tämä tarkoita etteikö treenattaisi TÄYSILLÄ jo nyt!).  Sairastumisten taustalla oli mitä todennäköisimmin liian monen asian suorittaminen yhtä aikaa sekä silloisen työni luonne. Toimin siis lastentarhaopettajan määräaikaisena sijaisena pienten ryhmässä (=räkä lentää 24/7) aikavälillä elokuu 2016-toukokuu 2017, jonka aikana olin kutakuinkin seitsemän kertaa flunssassa. Lisäksi tein kasvatustieteen kandidaatin loppututkielmaa ja suoritin vielä muutamia uupuvia kursseja, jotta opintopisteet saatiin parsittua kasaan. Aloitin myös reippaana tyttönä valmennussuhteen helmikuussa...SITÄ STRESSIN MÄÄRÄÄ! Jos joku pohtii kannattaako fitness’’ura’’ aloittaa, kun on kokopäivätyössä, viimeistelee tutkintoaan ja muuttaa vielä toiselle paikkakunnalle samassa rytäkässä, niin en suosittele kovinkaan lämpimästi :D Itselläni ei ainakaan tämä yhtälö toiminut. Kroppa kun kestää vain tietyn määrän stressihormonia kerrallaan... Tässä tilanteessa pitää hyvin myös paikkaansa vanha sanonta ’’Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis’’. Palautumiselle on varattava oma aikansa! Muutoin homma stoppaa lyhyeen.




Valmentajanani toimii Saara ’’Marre’’ Ruotsalainen ja lavalle tulen tulevaisuudessa nousemaan bodyfitness alle 163cm- sarjassa. Tutustuin Marreen viime kesänä Suomen Fitnessurheilu Ry:n leirillä Vierumäellä. Sosiaalisen median kautta laitoin merkille Marren suorittavan virallista fitnessvalmentajan tutkintoa ja kysäisin josko hänestä olisi apua meikäläisen tapauksessa. Ja siitä se ajatus sitten lähti! Viime helmikuussa sovimme kisatavoitteista, treenimääristä ja ruokavaliosta. Muutoksia kuitenkin jouduttiin tekemään koko kevään ajan, kun kroppa ei tahtonut pelittää ja sairastumisia tuli niin, että juuri kun pääsi edellisen flunssan jäljiltä takaisin treeneihin kiinni, oli seuraava flunssa jo päällä. Tavoiteltu kolme treeniä viikossa ei siis toteutunut ja loppukevät vedettiinkin 1-jakoisella ohjelmalla sen mitä treenaamaan pystyi. Toukokuun tiimipäivä boostasi motivaatiota ja lisäsi varmuutta halusta kisata tulevaisuudessa, mutta koveneva aikataulu töissä, deadlinet opinnoissa sekä sairastelu pitivät huolen siitä, ettei kunnon treenejä vielä päästy aloittamaan.

 

Rankan kevään jälkeen pääsin ansaitusti tuulettamaan aivoja Nizzan aurinkorannoille. Pidennetyn viikonlopun verran nautin hyvistä keleistä,  maistuvista ruoista ja totaalisesta stressittömyydestä. Treenit ovat reissun jälkeen lähteneet kunnolla käyntiin ja alkukuusta otettiin käyttöön kolmijakoinen ohjelma, jolla porskutetaan tämä kuukausi menemään. Loman tarpeen huomasi hyvin ekoissa treeneissä reissun jälkeen - rauta alkoi liikkumaan ja tekniikat hioutuivat kerta heitolla ison askeleen eteenpäin!

C:\Users\Emilia\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\19225902_10155471536822899_6764210140895015036_n.jpg

C:\Users\Emilia\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\19399232_10155471537072899_3760085495307872281_n.jpg

 

Kesäkuun alkupuolella vedettiin Sali82:lla myös ekat yhteistreenit Marren treenattavien kesken eli mukana oli tiimin uusin vahvistus, Emma. Saatiin tytöille kunnon selkä(ja rinta)sauna ja koutsille hyvä mieli ;)

 

Viime viikolla pääsin ensimmäistä kertaa uusimman yhteistyökumppanimme Hanna Pihlajamaan käsittelyyn  (https://www.facebook.com/fysioterapeuttihanna/) . Hanna on fysioterapeutti, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus tuki-ja liikuntaelimistön vaivojen hoidosta ja lukuisia erilaisia täydennyskoulutuksia takataskussaan. Allekirjoittanut ei meinannut pysyä pöksyissään kuullessaan uudesta, osaavasta yhteistyökumppanista, sillä hyvän hierojan löytäminen on melko haastavaa. Odotukset olivat korkealla enkä joutunut pettymään! Alkuun suoritettiin ryhtikartoitus, jonka jälkeen hierottiin selkä-ja rintalihakset. Lopuksi Hanna vielä näytti syviä vatsalihaksia vahvistavia harjoituksia sekä loistavia venytysliikkeitä mm.rintalihaksille.

 

Treenit senkun jatkuvat ja ensi viikolla kovennetaankin tahtia uuden treenijaon myötä. Ensi kuussa on tiedossa tiimin ensimmäinen leiri, joka järjestetään Lohjan Kisakalliossa. Luvassa kovia treenejä, Hannan tekemiä hoitoja sekä yleistä fitnesskuplahäröilyä ;) Stay tuned!

 

Emilia