Blogi

15. loka, 2017

Blogi on ollut kesälomalla todella pitkään ja syy on mitä paras (ja meidän lajissa luonnollisin) - nimittäin syksyn kisat.

SM-karsinnoissa ja NFE:ssä SuperMovesista kilpaili kolme urheiijaa, Maarit body fitneksessä ja Miira sekä Marika bikinissä. Luonnollisesti kisoihin valmistautuminen oli koko tiimin prioriteettilistalla numero yksi ja näin ollen sekä blogi että some olivat hetkellisesti tauolla ;)

SM-karsinnat olivat ehkä jännemmät koska ne olivat ensimmäiset kisat SuperMovesin historiassa. Kaiken kaikkiaan tapahtuma sujui hyvin; suurin vastoinkäyminen olivat Miiran bikinit, jotka piti käydä näyttämässä tuomarille kolmesti ennen kuin ne todettiin kilpailukelpoisiksi. Siinä välissä tarviittin apuja muilta kilpailijoilta sekä reilusti ratkojan käyttöä :) Säikähdyksellä kuitenkin selvittiin ja myös arvokas opetus; aina ompelusetti mukaan rekisteröintiin!

NFE-viikonloppu oli pitkä, mutta sitäkin antoisampi. SuperMoves oli esillä myös kansainvälisesti, sillä Marika kilpaili Ben Weiderissä masters bikinissä :) Loppujen lopuksi SuperMovesin edustajia ei kisojen finaaleissa nähty, mutta esiintymiskokemusta kertyi kansainväliseltä tasolta sekä NFE:n päälavalta, josta oli muuten suora lähetys sekä YLE Areenassa! Ainakin näin sisältäpäin katsottuna meidän tiimissä on poikkeuksellisen hyvällä asenteella varustettuja urheilijoita, sillä finaalipaikkojen puuttuminen ei jäänyt pahasti kaivelemaan; kunto oli kaikilla urheilijoilla todella hyvä, lavalla näytettiin hyvältä ja voidaan myös sanoa että sekä sm- että kv-kisojen taso oli timanttista laatua! Oli ilo silmälle katsoa kun toinen toistaan upeammat urhelijat kävelivät lavalle ja pistivät parastaan.

SuperMovesin taipale jatkuu valmistautumisella seuraavaan kisakauteen sekä castingillä; paikkoja sekä tavalliseen että kisavalmennukseen on muutamia auki. Tulevalla kilpailukaudella nähdään lavalla SuperMoves fitnessteam jälleen ja uusia urheilijoita esittäytyy suomalaiselle fitness-skenelle.

<3:lla Marre

Follow us on Instragam @supermovesfitnessteam!

5. syys, 2017

Heinäkuussa koitti melkeimpä vuoden odotetuin viikko, nimittäin Supermoves-kesäleiri! Ihan kaikkia tiimiläisiä ei valitettavasti paikalle saatu ja treenailtiin neljän naisen tehotiimillä: koutsit Marre ja Marika ja urheilijoista Emilia ja minä, eli Emma. Kolme päivää täysin fitnekseen keskittyen oli osittain rankkaa, mutta myös niin parasta! Voi kun saisi elää tuossa kuplassa koko ajan ;) Leiri pidettiin siis Kisakalliossa ja kolmeen päivään mahtui paljon hikeä, naurua, kuvamateriaalia ja myöskin uusia asioita!

Maanantaina starttasimme matkaan Turusta Marikan kanssa ja heti ensimmäisen ongelmatilanteen aiheutti kaatosade, kun kuskinpuoleinen tuulilasinpyyhkijä päätti nyrjähtää pois paikaltaan. No, perille päästiin, mutta siellä selvisi, että Kisakalliossa ei tullut vettä hanoista….Onneksi leirin ongelmat loppuivatkin sitten tähän. Maanantaina oli ensin ohjelmassa jalkatreeni pareittain ja illalla olkapäätreeniin parit vaihdettiin toisinpäin. Maanantaina pääsin myöskin ekaa kertaa iskemään kisakengät jalkaan ja poseeraamaan! Korkokengissä heiluminen on onneksi tuttua tanssitaustan vuoksi, mutta fitnekselle ominainen tapa esittää omaa kroppaa on vielä vähäsen hakusessa, eikä ihmekään. Lissää reenii vaa! :) Illalla kokoonnuttiin vielä kaikki M+M:n huoneeseen ja fiilisteltiin tiimivaatteita ja kisavideoita.

Tiistaina aamulla suunnattiin loikkatreenille verryttelemään/palauttelemaan jalkoja….tosin itelleni se oli hirveetä selviytymistaistelua, kun etureidet oli jostain syystä aivan tukossa eilisen treenistä. Sitten vähän ruokaa koneeseen ja salitreenin vuoro, tällä kertaa tehtiin selkää ja rintaa. Tiimin fyssari Hanna tuli tässä vaiheessa mukaan seuraamaan treeniä ja saatiin vinkkejä, mihin keskittyä. Itselläni on ollut ongelmia oikeanpuoleisen lapaluun kanssa ja oli hyvä, että katsottiin tarkemmin sen toimintaa ja toimimattomuutta eri liikkeissä. Päivä jatkui mukavasti pienellä hengähdystauolla, kun pääsimme kaikki Hannan hoitopöydälle. Itse sain helpotusta etureisiin hieronnalla, mutta esim. Marrelle pisteltiin akupunktioneuloja hieronnan lisäksi. Hieronnan jälkeen laitettiin hiukset ja naamat ainakin suurinpiirtein näteiks ja päästiin rannalle kuvauksiin, näitä kuvia löytyy nykyään tiimin sivuilta. Illalla päästiin vielä poseeraustreeneihin Strong Bodyn tiimin kanssa!

Keskiviikkona olikin sitten vähän rauhallisempi tahti. Aamupalan jälkeen suunnattiin salille etu- ja takareisiä kasvattamaan. Koitettiin treenin aikana mulle ja Emilialle uutta erikoistekniikkaa, BFR:ää (blood flow restriction). Käytännössä nimensä mukaisesti siinä rajoitetaan veren virtausta lihakseen siteillä ja sitten pumppaillaan. Tämän jälkeen suunnattiin taas syömään ja ottamaan hetki lepoa ja eikun uudestaan salille. Viimeisenä treeninä tehtiin kädet. Habaakin päästiin kiusaamaan samalla BFR:llä kuin aiemmin reisille.

29. kesä, 2017

Ciao bellas!! Näppäimistön takaa tämän postauksen osalta löytyy Emilia ja, koska esittäytymiseni vielä uupuu niin hoidetaanpas se tästä ensin alta pois! Olen siis 24-vuotias kasvatustieteen opiskelija Turusta ja aloitin SuperMoves Fitnessteamin urheilijana helmikuussa 2017. Lajitaustaa löytyy ratsastuksen puolelta n.18 vuoden ajalta ja salilla käynnin aloitin vuonna 2012. Tavoitteenani on kiivetä kisalavoille keväällä 2018, mikäli kroppa toimii odotetusti sekä vältyn suuremmilta sairastumisilta ja loukkaantumisilta. Sairastumiset ja/tai loukkaantumiset  kuuluvat varmasti usean urheilijan elämään, mutta oma valmennussuhteeni alkoi erittäin runsaalla määrällä sairastumisia, joten siksi tavoitteen siirtämistä syksyyn pidetään mahdollisena vaihtoehtona (eikä tämä tarkoita etteikö treenattaisi TÄYSILLÄ jo nyt!).  Sairastumisten taustalla oli mitä todennäköisimmin liian monen asian suorittaminen yhtä aikaa sekä silloisen työni luonne. Toimin siis lastentarhaopettajan määräaikaisena sijaisena pienten ryhmässä (=räkä lentää 24/7) aikavälillä elokuu 2016-toukokuu 2017, jonka aikana olin kutakuinkin seitsemän kertaa flunssassa. Lisäksi tein kasvatustieteen kandidaatin loppututkielmaa ja suoritin vielä muutamia uupuvia kursseja, jotta opintopisteet saatiin parsittua kasaan. Aloitin myös reippaana tyttönä valmennussuhteen helmikuussa...SITÄ STRESSIN MÄÄRÄÄ! Jos joku pohtii kannattaako fitness’’ura’’ aloittaa, kun on kokopäivätyössä, viimeistelee tutkintoaan ja muuttaa vielä toiselle paikkakunnalle samassa rytäkässä, niin en suosittele kovinkaan lämpimästi :D Itselläni ei ainakaan tämä yhtälö toiminut. Kroppa kun kestää vain tietyn määrän stressihormonia kerrallaan... Tässä tilanteessa pitää hyvin myös paikkaansa vanha sanonta ’’Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis’’. Palautumiselle on varattava oma aikansa! Muutoin homma stoppaa lyhyeen.




Valmentajanani toimii Saara ’’Marre’’ Ruotsalainen ja lavalle tulen tulevaisuudessa nousemaan bodyfitness alle 163cm- sarjassa. Tutustuin Marreen viime kesänä Suomen Fitnessurheilu Ry:n leirillä Vierumäellä. Sosiaalisen median kautta laitoin merkille Marren suorittavan virallista fitnessvalmentajan tutkintoa ja kysäisin josko hänestä olisi apua meikäläisen tapauksessa. Ja siitä se ajatus sitten lähti! Viime helmikuussa sovimme kisatavoitteista, treenimääristä ja ruokavaliosta. Muutoksia kuitenkin jouduttiin tekemään koko kevään ajan, kun kroppa ei tahtonut pelittää ja sairastumisia tuli niin, että juuri kun pääsi edellisen flunssan jäljiltä takaisin treeneihin kiinni, oli seuraava flunssa jo päällä. Tavoiteltu kolme treeniä viikossa ei siis toteutunut ja loppukevät vedettiinkin 1-jakoisella ohjelmalla sen mitä treenaamaan pystyi. Toukokuun tiimipäivä boostasi motivaatiota ja lisäsi varmuutta halusta kisata tulevaisuudessa, mutta koveneva aikataulu töissä, deadlinet opinnoissa sekä sairastelu pitivät huolen siitä, ettei kunnon treenejä vielä päästy aloittamaan.

 

Rankan kevään jälkeen pääsin ansaitusti tuulettamaan aivoja Nizzan aurinkorannoille. Pidennetyn viikonlopun verran nautin hyvistä keleistä,  maistuvista ruoista ja totaalisesta stressittömyydestä. Treenit ovat reissun jälkeen lähteneet kunnolla käyntiin ja alkukuusta otettiin käyttöön kolmijakoinen ohjelma, jolla porskutetaan tämä kuukausi menemään. Loman tarpeen huomasi hyvin ekoissa treeneissä reissun jälkeen - rauta alkoi liikkumaan ja tekniikat hioutuivat kerta heitolla ison askeleen eteenpäin!

C:\Users\Emilia\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\19225902_10155471536822899_6764210140895015036_n.jpg

C:\Users\Emilia\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\19399232_10155471537072899_3760085495307872281_n.jpg

 

Kesäkuun alkupuolella vedettiin Sali82:lla myös ekat yhteistreenit Marren treenattavien kesken eli mukana oli tiimin uusin vahvistus, Emma. Saatiin tytöille kunnon selkä(ja rinta)sauna ja koutsille hyvä mieli ;)

 

Viime viikolla pääsin ensimmäistä kertaa uusimman yhteistyökumppanimme Hanna Pihlajamaan käsittelyyn  (https://www.facebook.com/fysioterapeuttihanna/) . Hanna on fysioterapeutti, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus tuki-ja liikuntaelimistön vaivojen hoidosta ja lukuisia erilaisia täydennyskoulutuksia takataskussaan. Allekirjoittanut ei meinannut pysyä pöksyissään kuullessaan uudesta, osaavasta yhteistyökumppanista, sillä hyvän hierojan löytäminen on melko haastavaa. Odotukset olivat korkealla enkä joutunut pettymään! Alkuun suoritettiin ryhtikartoitus, jonka jälkeen hierottiin selkä-ja rintalihakset. Lopuksi Hanna vielä näytti syviä vatsalihaksia vahvistavia harjoituksia sekä loistavia venytysliikkeitä mm.rintalihaksille.

 

Treenit senkun jatkuvat ja ensi viikolla kovennetaankin tahtia uuden treenijaon myötä. Ensi kuussa on tiedossa tiimin ensimmäinen leiri, joka järjestetään Lohjan Kisakalliossa. Luvassa kovia treenejä, Hannan tekemiä hoitoja sekä yleistä fitnesskuplahäröilyä ;) Stay tuned!

 

Emilia

 

31. touko, 2017

Invest in yourself, -mikä voisi olla parempi tapa viettää lomaa kuin panostaa omaan hyvinvointiin. Varsinkin pienen lapsen äitinä omat tarpeet jää aina toiselle sijalle, myös fitness- harrastus vaatii hieman enemmän, kun elämässä on itseään tärkeämpi pikkuihminen.

Jottei rakkaat ihmiset unohtuisi arjen kiireen keskellä, tekee todella hyvää lähteä lomalle vähän kauemmas tiskikonetta ja pyykkivuorta.

Vietin viikon loman Kreikassa Kosilla mieheni, lapseni ja äitini kanssa. Ensimmäinen kriteeri hotellilta oli lapsiystävällisyys ja sen jälkeen kuntosali. Kummatkin puitteet löytyivät Kosin keskustan tuntumasta ja loma onnistui loistavasti. Hotellimajoitukseen kuului monipuolinen aamiainen, josta sai kaiken tarvitseman.

Kuntosaliharjoittelun lisäksi päiväohjelmaan kuului leikkipuistoleikkejä ja kaupungissa kiertelyä nähtävyyksineen, välillä mukana oli omat eväät ja välillä lounastettiin ravintoloissa. Välipalana minulla oli riisikakkuja sekä saksanpähkinöitä ja kanamunia. Riisikakkuja ja kanamunia ostin paikallisesta kaupasta ja saksanpähkinät otin mukaan aamupalalta. Palautusjuoman otin tietysti kotoa mukaani, josta sain helposti tehtyä myös iltapalaa. Yleensä nautin iltapalan, hera isolaatti ja kanamunia,  pannukakku muodossa, mutta paistinpannu ei ollut ihan sopiva tarkoitukseen ja onnistuin polttamaan pannarit pohjaan. Totesin helpommaksi juoda palautusjuoman normaalimuodossa ja kanamunat keitettyinä. :D

Kreikasta saa kuitenkin helposti terveellistä ja hyvää ruokaa, tuore miekkakala nousi lempparilistan kärkeen. Miekkakala on erittäin lihaisaa ja vähärasvaista, muistuttaa lähinnä kanaa tai kalkkunaa, suosittelen.

Välillä päädyimme myös kokkailemaan huoneistossamme, josta löytyi kaikki ruoanlaittovälineet. Helpoin lounas/päivällinen syntyi riisi ja tonnikalamuhennoksesta. Kokkailu huoneistossa ei ollut lainkaan huono idea, sillä kaikesta ihanuudesta huolimatta hintataso on lähes sama kuin Suomessa.

Kreikan Kos sopii hyvin urheilijoille ja hyötyliikkujille, sillä luonto ja rauhallinen liikenne, mahdollistaa turvallisen lenkkeilyn. Saarella on myös pyöriä runsaasti vuokralla, joilla pääsee näppärästi tutustumaan ympäristöön. Tätäkin mahtavaa aktiviteettia tuli kokeiltua.

Hotellilta löytyi kuntosalin ja leikkipuiston lisäksi luonnollisesti uima-allas, jonne oli kiva pulahtaa virkistymään. Viileä vesi laittaa mukavasti nestekierron liikkeelle ja nopeuttaa palautumista harjoittelusta. Kuntosali ei aivan yltänyt Suomen salien treenipuitteiden tasolle, mutta kaikki ohjelmat sain tehtyä ja treenin tuntumaan siellä missä pitikin. J

Viikon päätteeksi otin tunnin rentouttavan hieronnan ja nukahdin hierontapöydälle, kuinkas muutenkaan. Kaiken kaikkiaan loma oli erittäin antoisa, ilmat oli loistavat ja aurinko helli meitä. Ihmiset olivat iloisia ja ystävällisiä, voiko lomalta enempää vaatia.

Akut ladattuina on hyvä suunnata töiden ja treenien pariin. -Invest in yourself.

t. Supermuija Veera

23. huhti, 2017

Veera aloitti huhtikuussa valmennuksen kohti Bikini Fitness -kisoja. Hän on ammatiltaan sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, hieroja ja pienen pojan nuori äiti. Veera tekee myös esteettisiä hoitoja kuten täyteainehoitoja, meikkauksia ja mesoterapiaa, joten tästä tulee olemaan varmaan tulevaisuudessa hyötyä koko tiimille :) Olen erityisen inspiroitunut Veeran tinkimättömästä treeniasenteesta, reippaudesta ja positiivisuudesta. Upeat kasvot, hiukset, huulet ja esiintymistaito tekevät tästä avoimesta ja helposti lähestyttävästä neidosta täydellisen paketin tähän lajiin. Ensi kevään Fitness Classic on tällä hetkellä valmennuksen päätavoite ja teemme kaikkemme, että se tavoite saavutetaan. Tällä hetkellä ruokavalio on maltillisesti plussalla, koska Veera oli aiemmin syönyt aivan liian vähän, joten kaloreita pyritään pikkuhiljaa hilaamaan ylöspäin ja saamaan kehon adaptoitumaan niihin. Tiedämmehän, että vaikka olisi miten hyvä treeniohjelma, ei tuloksia tule ilman riittäviä rakennusaineita, joten Bon Appetit ja ääntä kohti!